نکاتی درباره بازیافت مس

نکاتی درباره بازیافت مس

نکاتی مهم درباره بازیافت مس

نکاتی مهم درباره بازیافت مس ضایعاتی هستند که دارای مس‌ هستند  که ممکن است برخی از آنها کمتر شناخته شده باشند. برای مثال  میتوان از ضایعات الکترونیکی یاد برد که میتوان فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره از این فلز استخراج کرد پس اهمیت ویژه ای دارد و  اصولا دارای مس نیز هستند.

رایج ترین  ضایعات مس  سیم و کابل هستند نحوه بازیافت و جداسازی مس از ضایعات دیگر مسئله  مهمی است و نیاز به روش خاص خود دارد و باید مهارت کافی را داشته باشند

نحوه بازیافت مس

نحوه بازیافت مس یعنی بازیابی این فلز پایه از ضایعات است و طی فرآيندهاي مختلفی دارد . این فرآیندها شامل ۲ مرحله است

مرحله اول خرد کردن ضایعات حاوی مس،

مرحله دوم شست و شو و افزودن ترکیبات شیمیایی مانند نمک ها، سدیم، نیترات پتاسیم و… است.

و مرحله آخر هم مس خالص به دست می آید و سایر ناخالصی ها از آن جدا می گردند.

بازیافت  مس از ضایعات دو روش دارد : یک روش سنتی و دیگر روش جدید.
با پیشرفت تکنولوژی و دنیای الکترونیکی از روش های سنتی و قدیمی کمتر استفاده میشود و اکنون روش های مدرن بیشتر استفاده میشود  تا سرعت عمل در کار بیشتر باشد و هم برخی مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا را کاهش دهند و به محیط زیست کمک کنند .

برای مثال میتوان گفت  قبلا ضایعات سیم و کابل را که منبع بسیار مهمی از مس هستند،را میسوزاندند  که محالفان بسیاری داشت و با محیط ما و  زیست محیطی مغایرت داشت  و هم از نظر ایمنی، هم ایمنی پاینی داشنت و باعث به وجود آمدن خطرات بسیاری میشد اما باز هم این روش برای حجم های پایین ضایعاتی، ممکن است تا حدودی از این شیوه ها استفاده شود.

اما روش دوم  تجهیزات و دستگاه های بازیافت سیم و کابل را به  راحتی پوسته پلاستیکی آنها را جدا می کند.

راه های مختلف جدا سازی مس از ضایعات

راه های مختلف برای جدا سازی مس از ضایعات، هم از روش های کمی میتوان استفاده کرد مانند روش های سنتی روش های شیمایی و روش قالکاری.

روش دستی جداسازی مس از ضایعات

روش دستی جداسازی مس از ضایعات ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای جداسازی مس از ضایعات روش دستی می باشد. معمولا در کارگاه های کوچک و حجم های پایینی که ضایعات الکتریکی مانند دینام و الکتروموتور دارد از این شیوه استفاده میکنند ابزاری که در این روش بسیار کمک میکند ابزار:. انبر دست و سیم چین هستند که البته باید اشاره کرد که این روش روشی اطمینام بخشی نیست که همیشه بتوان مس را جدا کرد و گاها  قطعات حاوی مس جدا می شود.

روش قالکاری جداسازی مس از ضایعات

روش قالکاری جداسازی مس از ضایعات یک روش صنعتی و در عین حال پر کاربرد برای استخراج مس هستند این روش اکثرا بهترین روش در کارگاه های متوسط و بزرگ محسوب می شود. ضایعات الکترونیکی مانند بردهای مخابراتی و قطعاتی همچون مقاومت ها و خازن ها از این طریق بازیافت  میشوند و مس موجود در آنها استخراج می شوند

بازسازی مس از ضایعات به روش شیمایی

بازسازی مس از ضایعات به روش شیمیای این روش بازدهی بالایی دارد. البته به شرط اینکه در جایگاه صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. در کارخانه های صنعتی، پس از آسیاب نمودن قطعات الکترونیکی، آنها را در اسید حل میکنند و فلزات ارزشمند مانند طلا را از آن استخراج میکنند ،و  پس از آن فلز مس را از طریق روش های  الکترووینینگ و یا سمنتاسیون جداسازی می کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.