ضایعات آلومینیوم نرم و خشک

ضایعات آلومینیوم نرم و خشک

خرید ضایعات آلومینیوم

خرید ضایعات آلومینیوم یکی دیگر از خدمات مهم بنگاه ضایعاتچی آهن می باشد. قیمت آلومینیوم ضایعات به دلیل تغییرات و نوسانات قیمت های جهانی و قیمت دلار در ایران روزانه در نوسان است. در این صفحه به معرفی انواع آلومینیوم ضایعات می پردازیم.

بازیافت آلومینیوم روشی است که آلومینیوم قدیمی ضایعات را به آلومینیوم جدید تبدیل می کند. این فرآیند بسیار گرانتر از استخراج آلومینیوم جدید از طریق عملیات الکترولیز اکسید آلومینیوم (Al2O3) در این عملیات است. ابتدا باید سنگ معدن بوکسیت را از معدن استخراج کنیم و سپس با استفاده از فرآیند دفع، سنگ معدن تصفیه و استفاده می شود. لازم به ذکر است که بازیافت آلومینیوم ضایعات تنها به 5 درصد انرژی تولید آلومینیوم جدید نیاز دارد. جالب است بدانید که حدود 31 درصد از کل آلومینیوم تولید شده در ایالات متحده، آلومینیوم بازیافتی ضایعات است. بیشتر ضایعات آلومینیوم فرآوری شده در ظروف نوشیدنی است که پس از بازیافت به همان چرخه تولید ظروف باز می گردد. ناگفته نماند که جایگزینی قسمت کوچکی از آلومینیوم اولیه در آلیاژهای قابل کار با ضایعات غیرفلزی (معمولاً حاوی ناخالصی‌های غیرفلزی مختلف) مشروط بر اینکه این ناخالصی‌ها تأثیر بسزایی در کیفیت آلیاژ نداشته باشد.

تاریخچه بازیافت آلومینیوم

تاریخچه بازیافت آلومینیوم

تاریخچه بازیافت آلومینیوم به سال 1900 باز میگردد و همچنین یکی از مهم ترین راه های افزایش سرمایه در بحبوحه جنگ جهانی دوم بوده است. البته این فعالیت تا اواخر دهه 1960 در میان عموم مردم محبوب نبود، زمانی که استفاده از قوطی های آلومینیومی نوشیدنی رایج شد و بازیافت را در کانون توجه عموم قرار داد.
صنایعی که در تولید آنها می توانیم از آلومینیوم بازیافتی استفاده کنیم: هواپیما، ماشین، دوچرخه، قایق، کامپیوتر، ظروف آشپزخانه، ناودان، سیم و غیره. شایان ذکر است که محصولات تولیدی آنها از فلز سبک قوی ساخته شده و یا فلزی با رسانایی حرارتی بالا در این گروه قرار می گیرد. یکی از خواص آلومینیوم این است که می توان آن را به طور نامحدود بازیافت کرد و مانند آلومینیوم تازه استخراج شده در صنایع مورد نظر استفاده کرد، زیرا در بازیافت هیچ عنصری از آن تبدیل نمی شود. در ادامه با انواع ضایعات آلومینیوم نرم و خشک آشنا می شویم.
مزایا بازیافت آلومینیوم
مزایا بازیافت آلومینیوم چیست؟ هزینه بازیافت آلومینیوم ضایعات اصلا قابل مقایسه با تولید آلومینیوم جدید نیست، حتی با توجه به اینکه آلومینیوم ضایعات هزینه جمع آوری، جداسازی و بازیافت را نیز دارد. لازم به ذکر است که این موضوع (بازیافت آلومینیوم) در درازمدت موجب صرفه جویی ملی خواهد شد زیرا ارتباط تنگاتنگی با کاهش هزینه های مربوط به دفن زباله، معادن، فلزات و حمل و نقل بین المللی آلومینیوم خام دارد.
پنج مرحله از فرآیند بازیافت:
1) مجموعه
قوطی های نوشیدنی، ورق های سینی و هر نوع آلومینیوم معمولاً از محیط جمع آوری می شوند.
2) طبقه بندی
فلزات مخلوط شده و به مرکز دفع زباله یا ایستگاه بازیافت (MRF) منتقل می‌شوند، که در آن نقطه آلومینیوم فشرده می‌شود.
3) پردازش مجدد
آلومینیوم فشرده به یک کارخانه بازفرآوری منتقل می شود، در کارخانه بازفرآوری چهار فرآیند خرد کردن، تمیز کردن، ذوب و ریخته گری انجام می شود. در مرحله نهایی، فلز مذاب به یک شمش بزرگ تبدیل می شود.
4) نورد
شمش هایی که از کارخانه بازفرآوری به کارخانه نورد منتقل می شوند، برای بسته بندی جدید به فویل آلومینیومی تبدیل می شوند.
5) تبدیل
فویل آلومینیومی در انواع بسته بندی ها ساخته می شود.

انواع ضایعات آلومینیوم

فلز آلومینیوم به دلیل استفاده زیاد در صنعت از ارزش بالایی برخوردار است. ارزش این فلز پس از مس در رتبه دوم فلزات غیرآهنی قرار دارد. آلومینیوم ضایعات همچنین به دلیل استفاده در صنعت بسیار مهم است.
انواع ضایعات آلومینیوم:
1) ضایعات قدیمی: آلومینیوم پس از مدتی مصرف می شود و برای بازیافت ضایعات منسوخ می شود.
2) ضایعات جدید: به آن آلومینیوم ضایعات می گویند که در هنگام تولید آلومینیوم جدید تولید می شود.
آلومینیوم ضایعات در بازار ایران به دو دسته آلومینیوم نرم و خشک تقسیم می شود. آلومینیوم نرم از کیفیت و خلوص بالایی برخوردار است و شکل پذیری و انعطاف پذیری زیادی دارد، در حالی که آلومینیوم خشک شکننده است و در فرآیندهای ریخته گری استفاده می شود. به همین دلیل است که آلومینیوم نرم ارزش بالاتری نسبت به آلومینیوم خشک دارد.
اکنون که خواص آلومینیوم نرم و خشک را فهمیدیم، بهتر است بدانیم که کدام محصولات شامل این دو فلز می شوند:
آلومینیوم نرم
آلومینیوم نرم
درب و پنجره:
درب و پنجره های آلومینیومی نسبت به درب و پنجره های پروفیلی که قبلاً استفاده شده بودند عایق حرارت و صدا بهتری هستند، همچنین وزن کمتری دارند و تولیدکنندگان به طور مداوم محصولات خود را به روز می کنند. پس از تخریب ساختمان های دارای در و پنجره آلومینیومی، این درب و پنجره ها پس از کسر آهن ضایعات به عنوان آلومینیوم نرم ضایعات با قیمت مناسب به فروش می رسد.
ظروف و گلدان:
آلومینیوم به دلیل وزن سبک و توزیع یکنواخت و سریع حرارت در مقایسه با سایر ظروف موجود در بازار از محبوبیت زیادی در ظروف پخت و پز برخوردار است. این ظروف از تابه ها و ظروف یکبار مصرف آلومینیومی تا قابلمه، کتری و غیره را شامل می شود. ناگفته نماند که با توجه به توصیه های بهداشتی مبنی بر عدم استفاده از ظروف آلومینیومی و همچنین پیشرفت تکنولوژی، ظروف دیگر به تدریج جایگزین شدند. البته این ظروف کارکرده از آلومینیوم نرم ساخته شده اند و قیمت مناسبی دارند.
رادیاتور ماشین:
همانطور که می دانیم رادیاتور خودرو جزء اصلی خودرو برای خنک کردن موتور است. لازم به ذکر است که رادیاتورها هم از مس و هم از آلومینیوم ساخته می شوند، اما بحث مهم این است که رادیاتورهای آلومینیومی نسبت به مسی مقاومت بیشتری دارند و دیرتر کارایی خود را از دست می دهند. این رادیاتورهای فرسوده در صورت حذف فلزات یا پلاستیک، آلومینیوم نرم محسوب می شوند.
سیم آلومینیومی لخت (بدون پوشش):
در تولید صنایع برق (سیم و کابل) به دلیل قیمت پایین و رسانایی الکتریکی بالای آلومینیوم از اهمیت بالایی برخوردار است. سیم و کابل آلومینیومی مستعمل پس از جدا شدن به آلومینیوم نرم تبدیل می شود، ناگفته نماند که ارزش این سیم و کابل های مستعمل از انواع ضایعات آلومینیومی نرم بالاتر است.سیم و کابل روکش دار:
سیم ها و کابل های روکش آلومینیومی دارای هادی آلومینیومی نرمی هستند که در مکان هایی که کیفیت هدایت الکتریکی به اندازه مقرون به صرفه بودن آن مهم نیست استفاده می شود. قیمت این نوع سیم و کابل بسته به میزان آلومینیوم و نوع حفاظ (سرب، فولادی) که در آن استفاده می شود متفاوت است.
کابل های خود نگهدار:
از این کابل ها در مواردی استفاده می شود که از خطوطی با هادی های سقفی برهنه استفاده می شود که می تواند منجر به حوادث مرگبار شود و یا اینکه رعایت حریم خطوط برق و سایر نکات فنی و ایمنی شبکه برق ممکن نباشد. مهمترین آنها جاده هایی هستند که باریک هستند یا دارای موانعی مانند ردیف درختان هستند. این نوع ضایعات از آلومینیوم نرم ساخته شده است. البته چون فولاد و روکش دارند ارزش کمتری نسبت به کابل های آلومینیومی دارند.
سیم هسته فولادی:
در مناطقی که به استحکام، خوردگی و دماهای بالا نیاز است، از هادی های آلومینیومی تقویت شده با روکش آلومینیومی استفاده می شود. این هادی ها اغلب در مناطقی که آلودگی هوا وجود دارد و در امتداد ساحل یا مناطق صنعتی استفاده می شوند. لازم به ذکر است که قیمت این هادی های آلومینیومی در استفاده از این کابل ها بسیار حائز اهمیت است. اکثر انواع ضایعات معمولاً 35 درصد وزن آنها را در فولاد تشکیل می دهند و ضایعات پس از تفریق فولاد و آلومینیوم نرم که قیمتی برابر با سیم بدون روکش دارد محاسبه می شود.
سیم زره آلومینیومی:
با توجه به افزایش قیمت مس، سیم لاکی آلومینیومی به جای سیم لاکی مسی در سیم پیچی موتور الکتریکی بسیار محبوب شده است که پس از فرسودگی این موتورها، سیم لاکی آلومینیومی آن به آلومینیوم ضایعات تبدیل می شود.در مورد شناسایی این کویل ها باید رنگ کابل را در نظر گرفت. ارزش سیم لاکی آلومینیومی بسیار کمتر از سیم لاکی مسی است.
مشخصات و شاخه ها:
پروفیل های آلومینیومی در صنایع مختلف مانند خودروسازی، ریلی، ساختمانی، برقی و ساختمانی و … کاربرد فراوانی دارند. کابل.
صفحات آلومینیومی:
ورق های آلومینیومی فلزاتی هستند که بین غلتک ها با فشار زیاد نازک شده و در نهایت برای بدنه خودرو و هواپیما، قوطی های نوشیدنی، نمای ساختمان بریده و تولید می شوند. نوع آجدار آن در برخی نقاط به عنوان سنگفرش استفاده می شود که همه ما در ایستگاه اتوبوس دیده ایم. ضایعات این صفحات نیز نرم به حساب می آیند و اگر رنگ نداشته باشند تقریبا با دسته پروفایل یکی هستند.

آلومینیوم خشک

سیلندر و پیستون:
سیلندر در پمپ ها و موتورهای رفت و برگشتی فضایی استوانه ای با پره های اطراف است که در آن پیستون بالا و پایین می رود. سیلندرها و پیستون ها از نظر اندازه و تعداد بسیار متفاوت هستند. بلوک سیلندر معمولاً ریخته گری شده و از چدن یا آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود. اما در بحث آلومینیوم خشک ضایعات منظور مواد آلومینیومی آن است که از انواع آلومینیوم خشک به حساب می آید و اگر شارژ ضایعات آن یکنواخت باشد و به اصطلاح مخلوط نداشته باشد در بحث رتبه اول را دارد. آلومینیوم خشک شامل :
رینگ:
رینگ های خودرو از دو نوع فولادی و آلومینیومی ساخته می شوند:
رینگ های آلومینیومی به رینگ های اسپرت معروف هستند که از آلومینیوم خشک ساخته شده و معمولاً به رنگ نقره ای هستند. رینگ های آلومینیومی بسیار سخت هستند و فشار زیادی را تحمل می کنند، اما احتمال له شدن و شکستن پس از فشار زیاد را نادیده نگیرید. اگر این ضایعات هم همگن باشد در این دسته ارزش بالایی دارد.
رادیاتور و پره های رادیاتور:
همانطور که می دانید دیگ های بخار نیز از آلومینیوم خشک ساخته می شوند زیرا به روش ریخته گری تولید می شوند. رادیاتورها از دو نوع پانل (فیل) و پره ای ساخته می شوند. رادیاتورهای پانلی سبک و شکننده هستند. رادیاتورهای نی سبک وزن هستند و در ساختمان هایی با دیوارهای پیش ساخته گزینه مناسبی هستند. دیگ های ضایعات در بازار به صورت کیلویی یا بیل خریداری می شوند و بیشتر قطره چکان های ضایعات کیلویی معامله می شوند.
قطعات آلومینیومی:
ریخته‌گری‌ها از آلومینیوم خشک ساخته می‌شوند و برای مصارف الکتریکی یا در مواردی که خواص ضد زنگ و ضد خوردگی مهم هستند استفاده می‌شوند.کرکره مغازه:
کرکره برقی منازل و مشاغل یکی دیگر از انواع آلومینیوم خشک است. کرکره های آلومینیومی از ورق های استاندارد بیلت آلومینیومی با تکنیک تولید اکستروژن ساخته می شوند. از ویژگی های کرکره های آلومینیومی مقاومت بسیار بالای آن در برابر ضربه و مقاومت حرارتی بالا می باشد که در صورت تخریب ساختمان و یا استفاده از قطعه ضایعات جزء آلومینیوم خشک محسوب می شود.
صفحات چدن نسوز:
سایر ظروف نسوز آلومینیومی خشک ضایعات. این ظروف آلومینیومی از یک بدنه و یک درب تشکیل شده است که بدنه آن از آلومینیوم خالص ساخته شده است که به صورت ورقه های آلومینیومی تحت فشار قرار می گیرد. به این ترتیب ورق های آلومینیومی خالص را به صورت تابه یا قابلمه می سازند. معمولا این ظروف ضخیم هستند. البته در بازار به تابه های چدنی معروف هستند که پس از استفاده در صورت یکنواخت بودن دارای ارزش آلومینیوم خشک ضایعات بالایی خواهند بود.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.