آشنایی با رابیتس و کاربرد آن

آشنایی با رابیتس و کاربرد آن

رابیتس چیست؟

رابیتس چیست؟ یکی از محبوب‌ترین مصالح در صنعت ساختمان‌سازی است که جایگاه ویژه‌ای در ساخت نما، سقف کاذب و دکوراسیون داخلی سازه‌ها دارد. در واقع استفاده از آن برای ایجاد فضایی برای نصب تجهیزات الکتریکی و سیستم نوری در ساختمان‌ها مناسب است. این محصول به‌وسیله فرآیندی متفاوت بر روی ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود رابیتس به ورق های فولادی مشبکی گفته می شود به طور کلی رابیتس توسط کشش عرضی و پرس ورق های فولادی تهیه شده و سپس وارد مرحله برش می گردد. استفاده از رابیتس به طور معمول برای ساخت سقف‌ های کاذب، گچ کاری و گچ بری ها، پوشش دادن تیرآهن و آرماتور، پوشش دادن بتن سیمانی، ترمیم و بازسازی ترک‌ های ساختمانی و کارهای ترمیمی دیگر، دکوراسیون و … می‌ باشد. استفاده کردن از این محصول جهت اتصال کامل سطح دیوارها و به وجود آمدن یک زمینه مطلوب برای نصب نمودن اجزای تأسیسات برقی و مکانیکی و نهایتا انجام انواع رنگ کاری‌ های سیمانی و گچی، گاها پیشنهاد و اجرا می‌ شود. رابیتس سبب متصل شدن دیوارها شده و از هرگونه ترک ‌خوردگی و جدا شدن آن در کار جلوگیری می کند.

انواع رابیتس

انواع رابیتس : رابیتس انواع  مختلفی دارد و هریک از آن ها براساس نیاز مشخصی مورداستفاده قرار می گیرند. به طور کلی این محصول به دو صورت زیر دسته ‌بندی می‌ شود:

  • دسته بندی بر حسب ستون: یک برگ رابیتس معمولا از تعداد مشخص شده ای ردیف تشکیل می‌ شود و بر همین اساس هم آن را نام گذاری کرده اند.
  •  بر حسب وزن: با توجه به ضخامت ورق مورداستفاده برای تولید رابیتس، وزن محصول مشخص می گردد.

وزن رابیتس ۹ ستونه سبک معادل 660 گرم، وزن ۹ ستونه نیمه سنگین معادل 790 گرم، و وزن ۹ ستونه سنگین وزن هم معادل ۸۷۰ گرم، می باشد. علاوه بر این رابیتس های ١١ و ١٣ ستونه سبک، نیمه سنگین و سنگین نیز هر کدام وزن خاصی دارند. البته در حال حاضر در کشور‌های توسعه‌ یافته تعداد این ستون ‌ها به 17 عدد هم می‌ رسد اما در کشور ایران فعلا تا 13 ستون مورد مصرف قرار می‌ گیرد. معمولا رابیتس‌ های دارای 13 ستون وزن بیشتری نسبت به سایر رابیتس ها داشته و کیفیت بالاتری نیز دارند. همچنین از ملات کم تری برای اجرای آن ها استفاده می شود. تنها نکته ای که به نظر می رسد قیمتشان است که نسبت به رابیتس های 9 و 11 ستون بیش تر می باشد. رابیتس های 13 ستونه غالبا برای اجرای نمای ساختمان به دلیل تحمل وزن سنگ نما مورداستفاده قرار می گیرند. با این حال وزن رابیتس در سقف های کاذب اهمیت زیادی ندارد

علاوه بر وزن و ستون، رابیتس‌ها را بر اساس روزنه‌های بین ستون‌ها یا همان تعداد چشمه‌ها نیز می‌توان دسته‌بندی کرد. رابیتس‌های تولیدی به دو صورت دو یا سه چشمه در بازار وجود دارند. چشمه‌های موجود بین ستون‌ها می‌تواند اشکال مختلفی مانند لوزی، مربع و متوازی الاضلاع داشته باشند که در ایران تنها تولید و استفاده رابیتس‌هایی با چشمه متوازی الاضلاع رایج است. البته باید توجه داشت که هر چه تعداد چشمه‌ها بیشتر باشد، ابعاد ان کوچک‌تر است. کاری که چشمه انجام می‌دهد جذب انرژی است، اگر اندازه این چشمه‌ها زیاد باشد، میزان زیادی انرژی هدر می‌رود و اگر اندازه چشمه‌ها کم باشد، مقاومت به جذب انرژی زیاد است. بنابراین اندازه بهینه‌ای برای چشمه‌ها در نظر می‌گیرند که همان زاویه چشمه است، تا میزان جذب انرژی کم و زیاد نشود.

مزایای استفاده از رابیتس

مزایای استفاده ار رابیتس زیادی برای استفاده از رابیتس وجود دارد که در زیر آن ها را شرح می دهیم:

  • استحکام نسبی به شرط رعایت اصول مهندسی و جوش مناسب
  • سرعت اجرای مناسب
  • اجرای آسان و طرح‌پذیری مناسب (نه مطلوب)
  • فراوانی در بازار و سهولت تهیه آن
  • امکان ایجاد طرح‌های مختلف و مورد نظر مشتری

استفاده رابیتس در ساختمان

استفاده رابیتس در ساختمان به استفاده از شبکه های فلزی این محصول برای ساخت هر نوع سازه، رابیتس بندی می گویند. رابیتس کاری سقف ساده به منظور اهداف متفاوت فنی و ظاهری اعم از موارد زیر صورت می گیرد.

  • ایجاد طرح های زیباسازی سقف ها
  • نورپردازی های پنهان
  • اندودکاری کانال های تونل و تاسیسات
  • ساخت انواع تندیس ها
  • ایجاد سقف کاذب
  • ایجاد هر گونه پلاسترکاری های گچی و سیمانی
  • جلوگیری از ترک خوردگی های سطحی دیوارها و ستون ها

استفاده از رابیتس در نما

استفاده رابیتس در نما امروزه توجه به نمای ساختمان از لحاظ زیبایی ظاهری و کیفیت و استحکام مصالح مصرفی بسیار مورد توجه می باشد. راویزبندی در نماهای ساختمانی سبب افزایش استحکام و مقاومت آن گردیده و از شکستگی و ترک خوردگی آن جلوگیری می نماید از این رو با استفاده از رابیتس بندی در نماهای ساختمانی می توان از هزینه های اضافی ناشی از تعمیرات جلوگیری نمود. از دیگر مزایای رابیتس بندی نما می توان به ترمیم شکستگی و ترک خوردگی در نما، زیرسازی برای اجرای کامپوزیت و نقش برجسته در نما اشاره کرد. به طور کلی رابیتس بندی با ایجاد زیرسازی مناسب در نما بستری مطلوب را برای چسباندن هرگونه مصالح به آن فراهم می نماید.

کاربرد رابیتس در بتن ریز

  1. پوشش دادن کانال های سیستم سرمایشی
  2. اجرای دکوراسیون
  3. سقف کاذب
  4. پوشش دادن تیرآهن ها و آرماتورها
  5. ایجاد نوارهای مخفی نور

معایب استفاده ار رابیتس

  • وزن سنگین سازه
  • لزوم لایه ضخیم گچ در صورت استفاده از ملات گچ
  • بروز ترک‌های فراوان در پوشش نهایی به خصوص در گچ ناشی از اختلاف انبساط حرارتی این محصول فولادی و اندود و یا ارتعاشات ناشی از لرزش ساختمان که حتی منجر به جدایی کامل اندود از این محصول در مرور زمان می‌شود.
  • عدم امکان طرح‌پذیری مطلوب به واسطه محدودیت فضای گچ‌کاری (نیاز به ایجاد جای مانور دست و ماله برای سفیدکار و عدم امکان ایجاد اشکال کوچک، ظریف و مینیاتوری)
  • بروز خوردگی در اجزا شاسی‌کشی خصوصا در محل‌های جوش در نقاط مرطوب و فضای باز در دراز مدت
  • عدم وجود خاصیت آکوستیک و ضد صدا
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.