پروفیل صنعتی و کاربرد آنها

پروفیل صنعتی و کاربرد آنها

پروفیل صنعتی

پروفیل صنعتی در کل قوطی پروفیل دارای دو دسته پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی است.از لحاظ لغت پروفیل به تمامی مقاطع فولادی شامل ناودانی، میلگرد، تیرآهن و … اطلاق می گردد پروفیل صنعتی که به آن پروفیل سنگین هم گفته می شود به شکل مقطع ثابت و در اشکال مختلف طراحی و تولید می شود.کلمه پروفیل یک اصطلاح رایج برای نام گذاری انواع قوطی های فولادی در بازار بوده که یکی از محصولات پرفروش در صنعت ساخت و ساز به شمار می روند. پروفیل سنگین از جنس آلیاژهای گوناگون از ترکیب نورد گرم و سرد ساخته می شود به گونه ای که پروفیل ساخته شده در کنار وزن کم خود از مقاومت و استحکام بالایی در برابر فرسودگی و رطوبت برخوردار است.

پروفیل های موجود در بازار به چهار دسته کلی تقسیم میشوند که شامل :

  • پروفیل ساختمانی
  • پروفیل صنعتی،
  • پروفیل مبلی
  • پروفیل زد

تقسیم بندی می شوند هریک دارای کاربرد و ظاهر متفاوتی می باشند

ویژگی پروفیل صنعتی

ویژگی پروفیل صنعتی یا ستونی شناخته شده و به دلیل استحکام بالایی که دارند در کارخانه ها و همچنین ساخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. برخلاف پروفیل های ساختمانی، این دسته از مقاطع در تیراژهای کم تری تولید شده و دارای کاربرد محدودتری نیز می باشند. این پروفیل ها از ورق هایی با ضخامت بالا (1.5 میلی متر و بیشتر) تولید شده و از این رو در بازار با نام پروفیل سنگین نیز شناخته می شوند.

به دلیل تولید این محصول از ورق سیاه، قیمت پروفیل صنعتی ارتباط مستقیمی با نوسانات نرخ ورق سیاه دارد. از دیگر عوامل موثر بر قیمت این محصول می توان به وزن پروفیل صنعتی اشاره کرد که مستقیما با ابعاد و وزن ورق اولیه مرتبط می باشد. برای تولید پروفیل های صنعتی از استانداردهای ملی INSO 17003-1 و INSO 17003-2 استفاده می شود به دلیل کاربرد مهم، معمولا دارای وزنی استاندارد می باشند. شکل ظاهری پروفیل های صنعتی به صورت چهارگوش بوده و در محدوده اندازه 10 تا 400 میلی متر می باشند

کاربرد پروفیل صنعتی

کاربرد پروفیل صنعتی بنا به ویژگی ها خاص خود در کنار ارزان بودن، کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد، مهم ترین این کاربردها به شکل زیر می باشد:

  1. ساخت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی
  2. به کارگیری به عنوان ستون ها و پایه های سازه های غول پیکر
  3. صنایع خودرو سازی و کشتی سازی
  4. ساخت ماشین ها و دستگاه های صنعتی
  5. ساخت اسکلت فلزی ساختمان
  6. ساخت شاسی نفت کش و تریلرها
  7. پروژه های عمرانی مثل سد سازی و پل سازی
  8. صنایع نظامی

نحوه تولید پروفیل صنعتی

نحوه تولید پروفیل صنعتی متخصصین تولید کننده پروفیل برای اینکه بتوانند پروفیلی با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی بسازند، باید محصولی خود را در طی چند مرحله و گام طراحی و تولید بکنند، این مراحل به ترتیب به صورت زیر می باشد:

  • مرحله اول: در مرحله اول اندازه و عرض ورق خام پروفیل تعیین می شود. پروفیل های تولیدی دارای ابعاد و ضخامت های گوناگونی هستند.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد با استفاده از دستگاه قالب گیری ورق خام پروفیل کالیبره می شود. با کالیبره کردن، به ورقه خام پروفیل در طی چند شکل داده شده و دو ورقه خام پروفیل به یکدیگر نزدیک و جوش زده می شود.
  • مرحله سوم: در مرحله سوم با استفاده از جوشکاری القایی و مقاومتی، درزهای موجود بین دو ورقه پروفیل گرفته می شود.
  • مرحله چهارم: در مرحله بعد با استفاده از نازل های مخصوص، مواد شیمیایی و آب برای خنک سازی بر روی پروفیل پمپاژ می شود.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد با طی کردن این مراحل به پروفیل سایز و شکل داده میشود.
  • مرحله ششم: در مرحله آخر محصول بسته بندی می شود.

تفاوت پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی

تفاوت پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی  پرمصرف ترین محصول در میان انواع مقاطع فولادی بوده و در ساخت میز، صندلی و انواع در و پنجره مورد استفاده می باشد.  پروفیل ساختمانی معمولا کوچک بوده و دارای تنوع بسیار زیادی می باشند.ابعاد پروفیل صنعتی نسبت به پروفیل های ساختمانی بیشتر بوده و از ورق هایی با ضخامت بالاتر تولید می شوند. به همین دلیل پروفیل های صنعتی دارای استحکام بالاتری هستند و در صنایع کاربرد بیشتری دارند. پروفیل صنعتی، مقطع فولادی تو خالی است که از جنس آلیاژهای گوناگون بیشتر فولاد، ساخته می شود. پروفیل ساختمانی همانطور که از اسمش پیداست برای ساخت وسایل ساختمانی مانند در و پنجره استفاده می شود اما کاربرد پروفیل صنعتی تخصص تر می باشد و از آن در پروژه ها و صنایعی که کیفیت و مقاومت کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است استفاده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.