ضایعات آهن یک محصول غیر مصرفی و ضایعات یک فولاد کم کربن است که به عنوان ضایعات نیز شناخته می شود. کارخانه های لوازم خانگی و اماکن عمومی نتیجه راه آهن، بسته بندی مواد غذایی و تولید فولاد هستند. ارزش دارند و به دوره تولید برمی گردند. آهن یک محصول غیر مصرفی فولاد کم کربن ضایعات است که با نام ضایعات نیز شناخته می شود. کارخانه‌های لوازم خانگی و مکان‌های عمومی توسط راه‌آهن، بسته‌بندی مواد غذایی و متالورژی تولید می‌شوند. ضایعات فلز و آهن دارای ارزش پولی بالایی هستند و به چرخه تولید بازگشته اند.

محصول ضایعات آهن

طبق گزارش ضایعاتچی آهن فهمیدیم ضایعات آهن چیست .حدهایی که استاندارد محصول را ندارند و از چرخه تولید خارج می شوند و یا به عنوان ضایعات به فروش می رسند. بخشی از محصول ضایعات که در شرایط تولید عادی تولید می شود و کنترل نمی شود، محصول معمولی ضایعات نامیده می شود. بخشی دیگر از محصول ضایعات که نمی تواند رخ دهد و تحت کنترل است، ضایعات غیر طبیعی نامیده می شود.

محصول ضایعات

ضایعات

ضایعات مواد اولیه و به صورت ضایعات ورق های برش خورده آهن دور ریخته می شود و در فرآوری مواد اولیه برای تولید محصولات ظاهر می شود، اما باز هم برای همان مقصودی که ضایعات ورق های برش خورده آهن و بقایای قطعات نامنظم در تولید میز و صندلی مناسب نیست.

دسته بندی ضایعات

دسته بندی ضایعات به دو دسته تقسیم می شود:

  • ضایعات فلزی
  • ضایعات غیر فلزی
ضایعات اهنی ویژه

ضایعات اهنی ویژه مانند: رویه و کناره صفحه ضخیم و ورق مشکی بدون روغن بدون زنگ زدگی و پین و گوشه و نوارهای آهنی ضخیم و انواع میلگرد و لوله سیاه ضخیم و چهار ضلعی کوتاه و قالب بتونی و رینگ ماشین و میلگرد پرس A. موتور یخچال مرحله بندی شده است.

ضایعات سوپر ویژه

تیراهن، نبشی ها، ناودانی ها، میلگردهای میلگرد، گوشه های فلزی ضخیم، لوله های ضخیم تر زیر یک میلی متر، ورق های روغنی و شاسی خودرو که سنگین و برش خورده جزو ضایعات سوپر ویژه هستند.

ضایعات درجه یک

لوله صنعتی مشکی و انواع روغن ها و ورق های رنگ مشکی، قوطی، پروفیل های زنگ زده و لوازم جانبی موتور که سنگین و سبک هستند و همچنین ریل های راه آهن، سر و ته آبگرمن بدون رسوب و انواع دنده و آچار شرکتی با مجوز و بالا و پایین دیگ بدون رسوب از جمله ضایعات درجه یک است.

ضایعات اهن درجه دو

تنه ی دوچرخه و موتورسیکلت و لوله بار سبک و لوله بار گالوانیزه و ضایعات اهنی درب و پنجره و انواع توری و تسمه ی کلاف و سیم جوش و میلگرد کلاف و فنرهای بانداژ و بسته بندی های فاقد زنگ زدگی و ورق های گالوانیزه و سیم جوش و اتصالات گالوانیزه ضایعات اهن درجه دو است.

ضایعات اهن درجه سه

حلب بهداشتی و فله و ورق های گالوانیزه مصرف شده و رنگ خورده و شلنگ فشارقوی سوخته ومنبع اگزوز ضایعات اهن درجه سه است.

ضایعات اهن درجه چهار

ضایعات اهن درجه چهار انواع پلیسه هایی که زنگ نزده اند در ضایعات درجه چهار قرار می گیرند .

ضایعات روغنی

ضایعات روغنی ورق هایی هستند که با روش کار سرد ساخته می شوند و در ماشین سازی و صنایع تولید قطعات اتومبیل کاربرد دارند .

ضایعات گالوانیزه

ضایعات گالوانیزه که دارای پوشش های گالوانیزه هستند مانند : کانال های کولر و لوله های اب.

ضایعات الیاژی

اهن الاتی که دارای عناصری مثل ک منگنز و کروم و نیکل است الیازی می گویند ضایعات الیاژی نظیر : میل لنگ و چرخ دنده و تسمه ی فنری سیم بکسل که خرد شده است و کمک فنری که برش خورده است .

بارهای ممنوعه ضایعات

بار های ممنوعه ضایعات از جمله ته انباری و ته پاتیل و سیم لاستیک و قلم جوش و وسایل جنگی و کمک فنر سالم و مخزن های ابگرمکن و شوفاژ و کپسول های گاز در بسته .

ضایعات اهن چدن

ضایعات اهن چدن نظیر سیلندر ماشین و قطعات چدنی است.

ضایعات سنگین یک

برخی از نبشی ها و میلگرد و تیراهن و لوله و پروفیل و پرس خودرو و صفحات فولادی ضخیم و پرس بدنه ضایعات سنگین یک است.

ضایعات سنگین دو

ضایعات پروفیل چهارچوب دربهای اهنی و ضایعات درب و پنجره و چارچوب در و پنجره فلزی و شاسی برش خورده و ضایعات لوله های اهنی و ضایعات سنگین دو است .

ضایعات حلب

ضایعات حلب نظیر قوطی روغن جامد ها و قوطی نگهدارنده مواد غذایی است.

ضایعات سوفاله

ضایعات سوفاله به دو دسته ی پوشالی و ناخنی تقسیم میشود . سوفاله ی پوشالی دارای چگالی کم و ذوب سخت و هزینه بالای حمل و ریز بار است و به شکل فله بار پرس شده به بازار عرضه میگردد. سوفاله ی ناخنی به شکل جدا و در اندازه های ۳ تا ۱۰ میلی متر می باشد.

منابع ضایعات

منابع ضایعات

  • قراضه خریداری شده
  • قراضه برگشتی خط

ضایعات خریداری شده

ضایعات خریداری شده ضایعاتی هستند که از فروشندگان ضایعات خریداری می شوند و می تواند از لوازم خانگی یا اتومبیل و گل ها و ساختمان ها و تجهیزات صنعتی  باشد . ضایعات خریداری شده احتیاج به اماده سازی زیادتری دارند .

ضایعات برگشتی خط

ضایعات برگشتی خط ضایعاتی که از خط تولید نوردسازی و فولاد سازی به وجود میاید و از بهترین ضایعات است که با استفاده از برشکاری  در کوره قوس می توان ان را مصرف کرد . ولی بعضی از قراضه ها  دارای الودگی زیادی هستندو باید پاکسازی شوند نظیر : ته تاندیش ها و خرسک ها .

فواید بازیافت در حفظ محیط زیست

  • الودگی هوا حدودا ۸۶% کاهش می یابد.
  • ۷۰ %صرفه جویی انرژی .
  • در مصرف منابع ابی حدود ۴۰ % صرفه جویی می شود .
  • ۹۰ % در مصرف مواد خام صرفه جویی می شود .
  • الودگ منابع اب ۷۶ % درصد کاهش می یابد .
  • صرفه جویی در مصرف منابع حدود ۹۷ %

ضایعات آهن هم در مناطق صنعتی و هم در اطراف مناطق مسکونی یافت می شود و توسط برخی مواد اولیه ثانویه جمع آوری می شود. این زباله در محیطی ذخیره می شود که حجم آن افزایش می یابد و سپس به صورت وزنی به فروش می رسد. آهنرباهای بزرگ برای جداسازی ضایعات آهنی و فلزی از ضایعات غیر فلزی استفاده می شود. فواید بازیافت در حفظ محیط زیست هنگامی که فلز توسط آهنربا جذب می شود، می توان آن را آهن یا فولاد تشخیص داد. فلزات آهنی گرانتر از فلزات غیرآهنی هستند، اما مقدار قابل بازیافت فلزات آهنی کمتر از فلزات غیرآهنی است.