آشنایی با پروفیل لنگه دری و انواع آن

آشنایی با پروفیل لنگه دری و انواع آن

پروفیل لنگه دری

پروفیل  لنگه دری یکی از مهم ‌ترین انواع پروفیل درب و پنجره است که کاربردهای زیادی در صنعت ساختمان ‌سازی و دیگر صنایع دارد. از این پروفیل در بازار با عنوان پروفیل 508 نیز یاد می‌ شود. پروفیل لنگه دری در دسته پروفیل ‌های بسته قرار می‌ گیرد. این پروفیل دارای دو لبه است که در دو طرف پروفیل به صورت مخالف هم در بالا و پایین قرار گرفته ‌اند. مهمترین کاربرد پروفیل لنگه دری در ساخت چهارچوب درب و پنجره است ولی کاربردهای دیگری نیز در صنایع مختلف نیز دارد. این پروفیل با ضخامت ‌های بین دو الی چهار میلی‌ متر در بازار موجود است و از نظر جنس و متریال به‌ کار گرفته ‌شده در ساخت آن نیز تنوع دارد.‌ پروفیل لنگه دری از آن دست مقاطع فولادی است که به شکل مداوم مورد استفاده قرار می ‌گیرد و بهره ‌مندی از آن محدود به زمان‌ ها و یا مکان ‌های مشخصی نیست. بدین جهت، این نوع پروفیل باید از متریال بسیار مقاوم ساخته شود. یکی از متریال ‌های مورد استفاده برای پروفیل لنگه دری، فولاد است. فولاد نوعی آلیاژ سبک و مقاوم بوده و می ‌تواند سختی و فشار بسیار زیادی را تحمل کند، از این رو برای صنایع مختلف از پروفیل لنگه دری فولادی استفاده می ‌کنند. البته امروزه پروفیل لنگه دری در انواع مختلف و با استفاده از متریال ‌های متفاوتی تولید می ‌شود و در صنعت ساختمان‌ سازی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

ضایعاتچی آهن بهترین خریدار ضایعات در تهران

این نام گذاری نشان می دهد که از آن برای چارچوب در استفاده می شود.
پروفیل لنگه دری را با نام پروفیل 508 نیز می شناسند. به طور کلی پروفیل های درب و پنجره در چهار دسته کلی طبقه بندی می شوند:

  • پروفیل سپری
  • پروفیل کلافی
  • پروفیل لنگه دری
  • زهوار

نحوه تولید پروفیل لنگه دری

نحوه تولید پروفیل لنگه دری :

روش اول

در روش اول تولید پروفیل لنگه دری ابتدا ورق مناسب برای تولید این پروفیل انتخاب می ‌شود. ورق انتخاب‌ شده برای تولید این نوع پروفیل ورق سیاه (37ST) است، البته در صورتی ‌که متریال مورد استفاده برای تولید پروفیل لنگه دری آهنی باشد. ورقه‌ های سیاه ابتدا درون غلتک ‌های نورد قرار می ‌گیرند و از مسیرهای مشخصی عبور داده می ‌شوند تا در نهایت به فرم موردنظر شکل بگیرند. پس از آن، پروفیل لنگه دری که محصول نهایی است در اندازه‌ های مختلف برش می‌ خورد. لازم به ذکر است که ابعاد پروفیل لنگه دری در این نوع روش تولید،  به سفارش مشتری بستگی دارد و محدودیتی برای آن وجود ندارد.

روش دوم

برخلاف روش اول که در آن از ورق با ضخامت مشخص ‌شده استفاده می‌ کنند، در روش دوم تولید پروفیل لنگه دری متریال اولیه مورد استفاده بلوک های فلزی هستند. در این روش ابتدا بلوک ‌ها درون کوره قرار داده می ‌شوند و پس از رسیدن به دمای مطلوب، درون غلتک قرار می ‌گیرند تا ورق موردنیاز آماده شود. در این ‌جا ضخامت پروفیل با توجه به ضخامت در نظر گرفته ‌شده برای ورق فلزی تعیین می ‌گردد. پس از اینکه ورق سرد شد، آن را بازپخت می ‌کنند و مجددا تحت نورد سرد قرار می‌ دهند. در نهایت نیز ورق با عبور از غلتک ‌هایی به شکل و فرم نهایی پروفیل لنگه دری در می ‌آید.

انواع پروفیل لنگه دری

انواع پروفیل لنگه دری :پروفیل لنگه دری با توجه به متریالی که برای تولید آن به ‌کار رفته است، به چند نوع مختلف طبقه ‌بندی می ‌شود. در ادامه انواع پروفیل لنگه دری با توجه به جنس آنها معرفی شده ‌اند.

  • پروفیل لنگه دری آهنی

یکی از انواع پروفیل لنگه دری نوع آهنی و فولادی آن معرفی می ‌شود. متریال مورداستفاده برای تولید این نوع پروفیل، همان ‌طور که پیدا است، ورق آهنی و یا بلوک آهنی می ‌باشد. پروفیل آهنی یا فولادی، مقاومت به ضربه و قابلیت رنگ ‌پذیری بسیار بالایی دارد، اما در عوض وزن پروفیل لنگه دری آهنی بالا و دارای مقاومت نه چندان بالا به خوردگی است. ضمن اینکه این نوع پروفیل، عایق خوبی برای صوت و حرارت به ‌شمار نمی ‌رود و بنابراین دامنه کاربردهای آن محدود است

  • پروفیل لنگه دری چوبی

یکی دیگر از انواع پروفیل لنگه دری پروفیل ‌های ساخته شده از جنس چوب هستند. پروفیل لنگه دری چوبی، عایق‌ های خوبی برای صوت و حرارت به ‌شمار می ‌روند و علاوه بر این، جذابیت و جلوه خاصی نیز به محیط اضافه می ‌کنند. این نوع پروفیل قابلیت رنگ ‌پذیری نیز دارد و می ‌توان آن را در رنگ ‌های مختلف تهیه کرد.

پروفیل لنگه دری چوبی، در کنار مزایا، معایبی هم دارد. به عنوان مثال، این نوع پروفیل مقاومت خوبی به ضربه ندارد و به راحتی در شرایط آتش‌ سوزی، شعله ‌های آتش را پراکنده می ‌کند‌. همچنین این پروفیل، در صورتی که درست عایق‌ کاری نشده باشد به راحتی پوسیده و دچار رطوبت خوردگی می ‌شود. به‌ علاوه، پروفیل لنگه دری چوبی می ‌تواند محل زندگی حشرات و موریانه‌ ها شود. به همین دلایل، برای استفاده از این نوع پروفیل، باید آن را کاملا عایق‌ کاری کرد و هر چند وقت یکبار نیاز است که این فرایند تکرار شود.

  • پروفیل لنگه دری کامپوزیتی

کامپوزیت یکی دیگر از انواع متریالی است که از آن برای ساخت پروفیل‌ های مختلف مثل پروفیل لنگه دری استفاده می ‌شود. (PVC) و (UPVC) دو نوع ماده شیمیایی هستند که از ترکیب مواد نفتی و کلرید سدیم تولید می ‌شوند و از آنها برای تولید قطعات مختلف نظیر پروفیل لنگه دری بهره می ‌گیرند. لازم به ذکر است که پروفیل یو پی ‌وی ‌سی نوع اصلاح شده پروفیل پی ‌وی ‌سی می ‌باشد.

این پروفیل مقاومت بالاتری به نور خورشید دارد و رنگ آن در برابر اشعه‌ های آفتاب تغییر نمی‌ کند. پروفیل لنگه دری کامپوزیتی تنوع بیشتری نسبت به دیگر انواع فلزی و چوبی دارد و به روش اکستروژن تولید می ‌شود. ضخامت این پروفیل ‌ها می ‌تواند بین دو تا هشت میلی ‌متر باشد.

پروفیل لنگه دری کامپوزیتی بسیار مقرون به صرفه است و از ایمنی بالاتری برخوردار می ‌باشد. همین امر توجه مهندسان و پیمان‌کاران را در ساختمان ‌سازی و دیگر صنایع، به خود جلب کرده است‌. پروفیل لنگه دری کامپوزیتی به راحتی نگهداری و تمیز می ‌شود و به دلیل وزن سبک، نصب و اجرای آن آسان است. این پروفیل در برابر اشتعال و خوردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می ‌دهد و می ‌توان بدون نگرانی بابت زنگ‌ زدگی و یا پوسیدگی آن را با آب شستشو داد. پروفیل لنگه دری کامپوزیتی دارای استحکام بسیار بالا، کیفیت عالی، ماندگاری بالای پوشش و رنگ نیز هست.

  • پروفیل لنگه دری آلومینیومی

ارزان‌ ترین و پرطرفدارترین نوع پروفیل لنگه دری مدلی است که برای تولید آن از آلیاژ آلومینیوم استفاده شده ‌باشد. از این نوع پروفیل برای ساخت انواع درب و پنجره دوجداره که امروزه کاربرد بسیار زیادی در ساختمان‌ سازی دارد، استفاده می‌ کنند. پروفیل آلومینیوم ، علاوه ‌بر استحکام بالا از ظرافت و زیبایی قابل توجهی نیز برخوردار است و می ‌توانند باریک ‌تر و انعطاف ‌پذیرتر تولید شوند. این نوع پروفیل نیز مانند پروفیل یو پی ‌وی ‌سی، قابل بازیافت بوده و دوست ‌دار محیط زیست است.

با تمام مزایایی که پروفیل‌ لنگه دری آلومینیومی دارد، اما گزینه خوبی برای صرفه ‌جویی در مصرف انرژی نیست. از آنجایی که آلومینیوم به جوشکاری حساس است، برای اتصالات از چسب ‌های قوی استفاده می ‌کنند که البته این چسب ‌ها ماندگاری چندانی ندارند. برای رنگ ‌آمیزی پروفیل لنگه دری آلومینیومی نیز از رنگ‌ های پودری استفاده می ‌شود.

کاربرد پروفیل لنگه دری

کاربرد پروفیل لنگه دری: از پروفیل لنگه دری برای تولید چارچوب های درب به ویژه درب هایی از نوع پی وی سی استفاده می شود. برای تهیه پروفیل چارچوب های فرانسوی نیز از پروفیل لنگه دری استفاده می شود. پروفیل های لنگه دری می توانند برای تولید درب های فولادی و پنجره، گوشه پله ها، نرده های فولادی، گوشه دیواره های کارخانه و … به کار گرفته شوند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.